Workshops

 

Er zijn heel veel mogelijkheden en zoals aangegeven gaan wij graag de uitdaging aan om het nieuwe, onbekende te onderzoeken. Schroom daarom niet en neem contact op zodat we de vraag helder kunnen krijgen om vervolgens een ontwerp op maat te maken. Om een idee te krijgen van wat er mogelijk is volgen hieronder enkele voorbeelden.

 

Update 2020 – Kidsblues

De Stichting Blues in Grolloo (BIG) en het C+B Museum Grolloo namen het initiatief voor Kidsblues. Doel van het project is om de erfenis van Harry ‘Cuby’ Muskee door te geven aan jongere generaties en zo de blues levend te houden. Zangeres Martijje Lubbers is projectleider en heeft de cursus samen ingericht met een brainstormgroep en een groep docenten en muzikanten. Ik mocht een aantal lessen voor groep 1/2 en 3/4 ontwikkelen. Hieronder een voorbeeld van de online lessen die Mark voor de cursus heeft gemaakt. Kijk voor meer informatie op: www.kidslbues.nl

Emmerdrummen

Een speelse workshop met humor waarin met minimale middelen deelnemers worden uitgedaagd hun muzikale grenzen spelenderwijs te verleggen. We beginnen met een speelse warming-up en gaan met een aantal wel heel bekende ritmes aan de slag. We gaan de grens wat verleggen met voor- en naspelen en natuurlijk is er ruimte om zelf te improviseren. We sluiten af met een slotstuk waarin in ruimte is voor aller onderdelen die we hebben geoefend. 

Djembe

Vanuit de originele Afrikaanse traditie leren deelnemers ritmes (waarbij we gebruik maken van ‘open’ en ‘gedempte’ tonen, ‘hoge en open’  tot ‘lage en gesloten’ tonen). Er wordt gewerkt aan meerstemmigheid en improvisatie. Laat je meevoeren door de dampende Afrikaans ritmes waarbij je zult ervaren dat dit instrument zich ook prima leent voor de Westerse muziek.

De instrumentenparade

Via dit programma komen deelnemers op een speelse manier in aanraking met de volgende instrumentengroepen: snaarinstrumenten, houtblaasinstrumenten, koperblaasinstrumenten en slaginstrumenten.

Het ritme van de school

Een aanbod voor de hele school, van groep 1 tot en met groep 8. Waar we met de jongsten werken aan woordritmes met behulp van trommelfruit en prentenboeken komen we via de middenbouw (zelf ritmes maken en spelen) uit bij de bovenbouw waarbij leerlingen hun eigen rap maken en zichzelf begeleiden met groovende drumpatronen.

Boomwhackers

Met deze gekleurde buizen kun je veel, heel veel. Tijdens deze workshop leren deelnemers de boomwhackers zowel als ritmisch-instrument  als melodisch/ harmonisch instrument te gebruiken. Klik hier voor meer informatie over het inzetten van Boomwhackers.

‘Het was een zeer geslaagde dag, dynamisch, inspirerend en swingend. na zo’n dag kom je met enthousiaste verhalen thuis. Ik heb bewondering voor het feit dat je, of het nu kleuters of bovenbouwers zijn, de kinderen mee kunt krijgen en ze aanspreekt op hun niveau.’

Pauline Bokhorst

Directeur, School 59

Dranghekdrummen

Een mooi voorbeeld van een het onderzoeken van het nieuwe onbekende. Hoe kun je met 300 studenten tegelijkertijd muziek maken. Met die vraag zijn we aan de slag gegaan en het resultaat mocht er zijn…

‘Mark Wester verzorgde een spetterende openingsact voor ons muziekproject. Knap hoe hij er kinderen van 4 tot 12 jaar bij betrok! Plezier en energie spatte er vanaf.’

Maschinka Bosman

Ontwikkelaar van kunsteducatieve projecten, leerkracht De Octopus te Eenrum.